— Sofie Tressing

Sofie Tressing val av utbildning inspirerades av hennes intresse för JAS 39 gripen. Idag har hon avslutat sina mekatronikstudier på Chalmers och arbetar på ett spännande konsultföretag i centrala Göteborg.

Sofie Tressing heter jag, mitt urspung kommer från Trässberg en bit utanför Lidköping vid vänern, vilket faktiskt förklarar efternamnet. Jag är uppvuxen i Göteborg med inslag av Grebbestad och Skaraborg. JAS 39 gripen är en av anledningarna till att jag valde att läsa mekatronik på Chalmers. Jag var nämligen på en teknikkurs på Såtenäs flygfotilj och jobbade tillsammans med en JAS-tekniker och sedan dess har komplexa system och deras uppbyggnad med mjukvara och hårdvara fascinerat mig. Under studierna sökte jag mig till SAAB EDS som producerar bland annat just JAS gripen. Där jobbade jag med radarsystem och laser. Efter examen sökte jag mig vidare och precis i rätt läge fick jag kontakt med New Minds som lyssnade på mina önskemål angående mitt drömjobb och de matchade ihop mig med ett företag i centrala Göteborg som visade sig vara en mycket bra matchning! På fritiden målar jag en del, umgås med min fyrbente vän som inom kort blir militär/polishund och planerar äventyr.

Efter examen sökte jag mig vidare och precis i rätt läge fick jag kontakt med New Minds som lyssnade på mina önskemål angående mitt drömjobb och de matchade ihop mig med ett företag i centrala Göteborg

Just nu sitter jag som funktionsverifierare i ett utvecklingsprojekt som innefattar mycket kommunikation och samarbete. Skönheten med arbetet är att kompromissa arbetssätt efter situation. En arbetsdag kan tex börja med ett projektmöte där vi får överhörning från andra projektmedlemmar. Därefter påbörjar jag ett bygge av en bilmodell i Simulink. Modellen innehåller nya funktioner (logiker) som ska testas/simuleras. De ska kopplas till varandra och fordonets interface måste ställas in för att möjliggöra att modellen ska kunna kommunicera med den. För att få in rätt signaler i en utav logikerna samlar jag in signaldata till funktionsutvecklare genom att fysiskt sätta mig i bil och logga signaler från CAN-buss i CANalyzer. När modellen är färdig går jag ut i bil och kopplar upp mig mot fordon för att implementera modellen. Därefter kan vi simulera hur funktionerna fungerar med hjälp av autoboxen innan den sätts i produktion.

Företaget jag jobbar på har en fräsch, ansvarsfull, familjär och glad attityd. Vi blir ett mer och mer eftertraktat företag med ungefär 1300 medarbetare (över 300 i Göteborg) och med det kommer tillväxt. Trots detta är vi måna om att hålla oss små i själen för att behålla känslan av att vi arbetar som en familj. Tillsammans strävar vi efter att förenkla människors liv på ett resultatorienterat och innovativt sätt.